Wil jij met SEO beginnen? Dan doe je er goed aan om een SEO-concurrentenanalyse te maken! Hiermee breng je de concurrenten die op SEO-gebied het hoogste scoren in kaart. Aan de hand van de resultaten kan je gaan starten met de optimalisatie, de inhaalrace is begonnen! In deze blog leggen wij uit hoe je hiermee een begint maakt dankzij een content Gap.
In de blog worden de volgende stappen beschreven:
1. Breng je concurrenten in kaart
2. Maak een Content Gap analyse
3. Verwerk de resultaten in een template (Gratis!)
Een duidelijk beeld van de concurrenten krijgen
De organische zoekresultaten zitten boordevol met concurrenten, en direct met informatie. De concurrerende websites die je in de SERP’s tegenkomt hoeven niet altijd je directe concurrenten te zijn. Je zal soms dus ook verrassende namen tegenkomen waar jij zelf nog nooit van hebt gehoord. Aan jou is de taak om juiste concurrenten in beeld te krijgen en boven de concurrentie te eindigen.
Om met je SEO-concurrentenanalyse aan de slag te gaan doe je er goed aan eerst een lijstje te maken met bedrijven waar jij dagelijks mee concurreert in de markt. Maak nu een lijstje met bedrijven door te analyseren welke bedrijven er goed ranken op jouw gewenste zoekwoorden.
Content Gap analyse uitvoeren
Je hebt de concurrenten in kaart gebracht, maar nu wil je het verschil tussen de concurrenten en jou gaan ontdekken. Het verschil in content kan je het gemakkelijkst onderzoeken door een Content Gap analyse te maken. Een Content Gap analyse maak je om de ‘gaten’ op je website te vinden, hiernaast kijk je naar de content van de concurrenten. De Content Gap analyse maak je aan de hand van een tool, wij raden je aan om Ahrefs te gebruiken. Mocht je geen Ahrefs willen gebruiken, dan raden wij SEMrush aan.
Analyseer jouw domein of URL in Ahrefs en klik vervolgens aan de linkerkant in het menu op “Content Gap” Vanuit de eerdere gemaakte concurrentenlijst kan je de ‘targets’ gaan invullen met de domeinnamen van je concurrenten. Zet de taal op Nederlands en ‘All intersections’ op ‘3 targets’. Voeg zo veel als mogelijk concurrenten toe als dat je wilt. Let wel: hoe meer concurrenten je gaat toevoegen, des te meer data je ontvangt. Wil je relevantere Keywords zien? Kies er dan voor om “All intersections” aan te passen naar 2, 3 of 4 targets, afhankelijk van het aantal concurrenten dat je hebt gekozen. Hiermee krijg je zoekwoorden te zien waar (afhankelijk van wat je kiest) 2, 3 of 4 concurrenten mee ranken. De zoekwoorden die momenteel zichtbaar zijn, zijn zoekwoorden waar jij niet vindbaar op bent.
Achterhaal de meest relevante zoekwoorden (gratis template)
Het is je gelukt, je hebt de Content Gap analyse gemaakt! Nu heb je alle data verzameld en weet je waar de ‘Gap’ tussen jou en de concurrenten zit. De verzamelde data kan echter als overweldigend overkomen. Om ervoor te zorgen dat je de meest relevante termen kan achterhalen, hebben wij een template gemaakt. Met de Keywords Relevance Template wordt in percentages uitgedrukt hoe relevant het zoekwoord voor jou is. Aan de hand van het Keywords Relevance Template kan je de resultaten in een overzicht gemakkelijk terugkijken. Je kan het template hier downloaden.
Long tail zoekwoorden
Als kleinere organisatie zal je merken dat als er veel concurrentie binnen de generieke keywords is, het ook heel lastig is om tussen de top-10 te komen. Generieke keywords zijn wellicht niet de juiste optie, maar wat wel? Neem een kijkje naar long tail zoekwoorden. Long tail zoekwoorden zijn zoektermen die bestaan uit meerdere zoekwoorden, dit zijn vaak meer dan 3 zoekwoorden. Het voordeel van long tail zoekwoorden is dat je direct de niche aanspreekt en er minder concurrentie is. Daarnaast vergroot het ook vaak de kans op een conversie. Om je een duidelijk voorbeeld te geven: in de zoekresultaten staat het woord ‘diepvrieskast’, dit is een short tail zoekwoord, je ook eerst focussen op een long tail zoekwoord, zoals ‘diepvrieskast met 5 laden’.
Achterhaal waar jouw doelgroep echt behoeft aan heeft
Het is lastig om de juiste long tail zoekwoorden te kiezen, er zijn namelijk zoveel mogelijkheden. Met de long tail zoekwoorden wil je de problemen van de consumenten tackelen. Om achter de problemen te komen willen wij je aanraden om in gesprek te gaan met de sales- en of klantenservice afdeling. Deze afdelingen beschikken over veel kennis en weten waar de problemen van de doelgroep zitten. Jij kan de content weer af gaan stemmen op de problemen en vragen van de doelgroep.
Ga aan de slag met jouw Content Gap
Wij hopen je geholpen te hebben om de concurrenten beter in kaart te brengen, en de ‘gaten’ in je website te ontdekken. Vanaf nu kan je zelf een Content GAP analyse maken en de concurrenten duidelijker onderzoeken. Heb je hulp nodig met het maken en analyseren van de Content GAP om jouw SEO te verbeteren? Neem dan contact op met SEO-specialist Jens.