Instagram test momenteel een nieuwe advertentie-indeling waarbij gebruikers korte videoadvertenties moeten bekijken voordat ze verder kunnen scrollen in hun feed. Deze advertenties worden ook wel ad-breaks genoemd en kunnen niet worden overgeslagen. Maar wat houdt dit precies in en wat gaat dit voor jou betekenen? Wij zetten alle informatie voor je op een rij!
Wat houdt het experiment in?
Het doel van de non-skippable advertenties is om de advertentiewaarde te verhogen, door ervoor te zorgen dat meer mensen de advertenties volledig bekijken. Gebruikers kunnen de video’s niet doorspoelen of overslaan, vandaar dus ook ‘non-skippable ads’. Dit experiment lijkt erg op de manier van adverteren op de gratis versie van YouTube, waarbij je voor én tijdens het kijken van een video een paar advertenties te zien krijgt. Het is dus logisch dat Instagram ook deze kant op wil gaan, aangezien het platform, met de komst van Stories en Reels, allang niet meer gebruikt wordt voor enkel het plaatsen van foto’s.
Reacties tot nu toe
Momenteel worden de ad-breaks getest onder een kleine groep gebruikers. Toch heeft het experiment al een aantal negatieve reacties opgeroepen. Zo zou de gebruiksvriendelijkheid van de app afnemen en heerst er bezorgdheid dat deze nieuwe advertentie-indeling gebruikers kan afschrikken.
Wat ga jij ervan merken?
Een woordvoerder van Meta verklaarde dat ze continu nieuwe formats testen, maar dat er nog geen beslissing is genomen over een wereldwijde uitrol. Voorlopig blijft het dus enkel een experiment. Als deze non-skippable advertenties een succes blijken te zijn, kan dit de manier van adverteren ingrijpend veranderen, waardoor advertenties onvermijdelijk worden voor gebruikers.
Wat kan social advertising voor jouw bedrijf betekenen?
Bij HEF Marketing hebben we veel ervaring met social advertising op verschillende platformen. Wil je meer weten over social advertising of ben je benieuwd naar wat dit voor jouw bedrijf kan betekenen? Kom eens langs voor een bak koffie. Onze advertising specialisten kijken graag met je mee.