Wat is SEO?

Wat is SEO nou precies? Het korte antwoord is het proces om je website beter vindbaar te maken in zoekmachines. Het doel? Hogere posities in de organische zoekresultaten en meer waardevolle bezoekers. Om dit te bereiken kan je SEO opknippen in heel veel verschillende losse onderdelen (factoren), waarbij we in bredere zin praten over de 3 pijlers. Om je een beter beeld te geven over de kracht van SEO geven we graag een uitgebreid antwoord op de vraag wat SEO nou precies is!

Tevreden klanten

Waar staat SEO voor?

SEO is een afkorting van ‘Search Engine Optimization,’ de Engelse vertaling van zoekmachine optimalisatie. SEO betekent dus dat je je website optimaliseert voor zoekmachines, zodat je beter vindbaar wordt binnen de gratis zoekresultaten. Dit zijn de eerste posities die je tegenkomt onder de advertenties.

Hoe werkt SEO?

Maar hoe werkt SEO nou precies en hoe kom je bovenaan de zoekmachines terecht? Om SEO goed uit te voeren, moet je rekening houden met verschillende factoren. Om deze factoren gestructureerd uit te leggen, maken we gebruik van de drie SEO-pijlers. Zoekmachineoptimalisatie is namelijk opgedeeld in drie pijlers, waarbij SEO-specialisten vaak hun eigen specialisme hebben. Deze drie pijlers zijn:

  • Techniek
  • Content
  • Autoriteit

Wij leggen graag uit per pijler wat belangrijk is.

Techniek

De naam zegt het al: deze pijler gaat over de techniek van de website. Hoe vervelend is het als een website traag laadt of als je niet weet waar je naar toe kan navigeren als bezoeker? Eén ding is zeker: technische SEO vormt de basis van een goede website! Zonder een goede techniek kan je die organische vindbaarheid waar je zo graag aan wilt werken wel vergeten.

Enkele voorbeelden van technische onderdelen waar Google en bezoekers veel waarde aan hechten:

  • Snelle laadtijden
  • Goede structuur van de site
  • Goede crawlability
  • Sitemap(s)
  • Beveiligde verbinding
  • Mobiel vriendelijkheid
  • URL-optimalisatie
  • Structured data

 

In de praktijk blijkt vaak dat er bij de bouw van een website aan heel veel van deze onderdelen nog niet gedacht is, maar gelukkig zien we daar wel wat verbetering in. Toch is het belangrijk om een SEO-specialist mee te laten denken en kijken als je een (nieuwe) website wilt bouwen.

Content

Als je website geen technische mankementen heeft, is de volgende stap het toevoegen van goede content aan je website. Daar komt de volgende pijler om de hoek kijken: on-page SEO, ook wel de content van de website genoemd. Zonder content weten bezoekers niet waar je website over gaat en kunnen ze je ook niet vinden. Daarom is het belangrijk om sterke content te creëren die websitebezoekers overtuigt van jouw producten of diensten, waarmee je ook een identiteit gaat creëren.

Hoewel content één ding is, trekken we het breder onder de noemer on-page SEO. Daaronder vallen o.a.:

  • (SEO) content
  • Zoekwoorden
  • Meta titel
  • Meta omschrijving
  • Interne links
  • Heading gebruik

 

Ijzersterke content schrijf je door je goed te verdiepen in de doelgroep en te achterhalen wat voor soort content ze zoeken. Dit hoeft dus niet altijd te betekenen dat je persé content in de tekstuele vorm nodig hebt, video is tegenwoordig ook erg interessant!

Als je weet in welke fase de potentiële bezoeker en lead zit, kan je jouw content daarop afstemmen met copywriting. Vervolgens is het koppelen van een zoekwoorden aan jouw content erg interessant, door middel van een onderzoek. Deze woorden gebruik je vervolgens in je content om deze te ‘verrijken’.

Hierna pas je bovenstaande onderdelen toe, om je content dat laatste on-page zetje te geven. Tip: zorg dat je de (nieuwe) pagina analyseert nadat deze is gepubliceerd, zodat je weet waar je op moet bijsturen. Het verversen en updaten van content is een goed idee.

Nu is het tijd voor dat laatste zetje, namelijk je autoriteit versterken!

Autoriteit

Merk je nu dat je blijft hangen op bepaalde posities? Dan kan het zijn dat jouw autoriteitsniveau achterloopt t.o.v. die van concurrenten. Het is al een tijdje bekend dat Google ook kijkt naar de autoriteit van websites. 

Door de website ‘off-page’ onder de aandacht te brengen, oftewel vermeld te worden door en op andere websites. Dit proces heet linkbuilding. Hierbij zorgen we we voor links naar jouw website vanuit andere relevante websites.

Deze links worden gezien als ‘stemmen’ vanuit andere websites die verwijzen naar jouw website. Dit klinkt simpel, maar hier zit een tactiek achter. Het simpelweg ‘bulk’ inkopen van links is niet iets wat wij adviseren.

SEO is jouw lange termijn goudmijn

Goed om te weten is dat SEO een duurzame langetermijnstrategie is voor jouw bedrijf, wat uiteindelijk een goudmijn kan worden. Het is een proces dat soms geduld vraagt, waarbij je voortdurend moet meten en bijsturen voordat de doelstellingen worden behaald.

Duurt SEO dan altijd lang? Dat hoeft zeker niet. Als je net begonnen bent met jouw bedrijf, dan is het logisch dat jouw website niet direct meedoet om de beste posities. Google kent jouw bedrijf nog niet, dat heeft tijd nodig. En dat komt je ook niet zomaar aanwaaien.

Bestaat jouw website al wat langer? Dan is de kans groot dat wij al direct quick-wins zien waarmee je snel de top kan bestormen. Concurrerende woorden kosten nu eenmaal wel meer tijd (en vaak geld).

Hieronder vind je enkele redenen waarom SEO tijd kost:

  • Ontbreken van autoriteit: Het opbouwen van autoriteit voor je website kost tijd en geld. Zoals eerder uitgelegd is het belangrijk dat Google vertrouwen krijgt in je website en jou gaat zien als de expert in jouw markt. Dit vertrouwen groeit langzaam door consistent kwalitatieve content te creëren en links van waardevolle websites te verzamelen. Door deze aanpak bouw je uiteindelijk steeds meer autoriteit op en dus ook meer vertrouwen van bezoekers en zoekmachines.
  • Hoge concurrentie: Je bent zeker niet de enige in je branche die bepaalde producten of diensten aanbiedt. Veel concurrenten willen net als jij de nummer 1-positie in Google, daar is maar ruimte voor 1 bedrijf. Daarom is het belangrijk om regelmatig je SEO-inspanningen te analyseren en aan te passen om je posities te behouden en te verbeteren. Helaas is het eenmalig ‘goed zetten’ van jouw SEO een fabeltje, consistentie = key.
  • Wijzigingen moeten worden opgepakt: Het verbeteren van de posities van je zoekwoorden gebeurt niet van de ene op de andere dag. Waar je met SEA (betaalde advertenties) direct resultaat kan zien, duurt het bij SEO weken tot zelfs maanden voordat je verbeteringen merkt. SEO-resultaten worden bereikt door stapsgewijs je content en website te optimaliseren, wat een geduldig en doorlopend proces is. Daarnaast doe je er goed aan om constant op zoek te gaan naar nieuwe kansen.

Waarom starten met SEO?

Nu je weet wat SEO is, weet je inmiddels ook dat het een zeer interessant middel is om jouw doelen te bereiken.

Waarom zou je zo snel als mogelijk met SEO moeten beginnen?

  • Langdurige resultaten: In tegenstelling tot betaalde advertenties, die alleen werken zolang je ervoor betaalt, biedt SEO een langdurige manier om zichtbaar te zijn en organische posities te verbeteren. Je profiteert hier dus langdurig van een stroom aan bezoekers, leads en omzet.
  • Organische resultaten worden vertrouwd: Uit onderzoek is gebleken dat de organische resultaten meer worden vertrouwd dan de advertenties. Google maakt het wel steeds minder zichtbaar dat iets een advertentie is, maar het grootste gedeelte van de mensen weet dit inmiddels wel. Als jij die top-posities hebt behaald via SEO, dan zullen mensen jou ook sneller zien als de expert.
  • Minder afhankelijk: Door een bredere online marketing strategie in te zetten ben je niet afhankelijk van 1 kanaal, daarom adviseren wij ook vaak om zowel SEO als SEA in te zetten. Hierdoor kan je op korte termijn bezoekers aantrekken en op de achtergrond groeien aan je organische vindbaarheid. Hierdoor ben je over de lange termijn niet afhankelijk van advertenties.
  • Zichtbaarheid verhogen: Door ook aan je organische vindbaarheid te werken, zorg je ervoor dat je vaker zichtbaar bent binnen de zoekresultaten. Hierdoor zal jouw doelgroep je vaker voorbij zien komen, wat ervoor zorgt dat ze je steeds sneller zullen onthouden.

Tijd voor een kennismaking?

Ben je benieuwd of SEO echt iets is voor jouw bedrijf? Dat bespreken we graag in een kennismakingsgesprek zodat we jouw bedrijf, aanbod en doelen beter begrijpen. Hierdoor kunnen we een betere inschatting maken of SEO het juiste kanaal op het juiste moment is.

Neem gerust contact op, dan plannen we een afspraak voor een gezellig kopje koffie!

Veel gestelde vragen

Met SEO focussen we ons op de organische vindbaarheid binnen zoekmachines. We denken niet alleen aan de bekende “zoekwoorden”, maar dit gaat veel verder. Wij willen zo veel als mogelijk uit jouw website halen, zodat bezoekers krijgen wat ze echt willen. Ons doel is jouw website op relevante zoekwoorden goed vindbaar krijgen voor een relevant publiek.

Met SEA focus je op het betaalde onderdeel binnen de zoekmachines. De bezoekers die je aantrekt kosten per klik ‘X’ Euro. Hiermee kan je op kortere termijn sneller resultaten halen. Als je stopt met SEA, dan stopt die stroom aan bezoekers ook.

Er zijn allerlei formules die je kan hanteren om een schatting te maken wat SEO jou kan gaan opleveren. In de praktijk merken we dat er binnen Google veel veranderingen zijn, waardoor de conversiepercentages enorm wisselvallig zijn. De gehanteerde zoekvolumes zijn vaak ook inschattingen, waarbij in de praktijk blijkt dat dit vele malen hoger of lager kan uitvallen.

De belangrijkste vraag is misschien wel “wat kost het jou als je niet met SEO aan de slag gaat?” Je concurrenten die dit wel doen nemen ieder jaar weer meer afstand van jou, waardoor je jouw budgetten de jaren daarop flink moet verhogen. Wat ons betreft een no-brainer om te starten met SEO of jouw huidige SEO te laten groeien. Tijd dus om jouw SEO uit te besteden

Nee, maar uiteindelijk is dat wel nodig. Wij begeleiden ook veel ondernemers en bedrijven die midden in het website-traject zitten. Het voordeel is dat wij vanaf de start mee kunnen denken, waardoor je dit achteraf veel aanpassingen scheelt.

Zin in samen
een bakkie pleur?

Laat je gegevens achter!