Google Consent Mode: wat is het en hoe werkt het?

De afgelopen jaren is er veel veranderd op het gebied van online marketing. Dit komt onder andere door strengere privacywetten, zoals de GDPR (General Data Protection Regulation). Waar marketeers voorheen vrij makkelijk aan data konden komen, ligt de focus nu meer op het beschermen van privacy en het verkrijgen van toestemming voor trackingtools en cookies. En precies hiervoor heeft Google een oplossing ontwikkeld, namelijk Consent Mode. In deze blog leggen we je graag uit wat Consent Mode precies is en waarom het belangrijk is voor jouw online marketing.

Wat is Consent Mode?

Consent Mode is kortgezegd een privacyvriendelijke manier om zoveel mogelijk data te blijven verzamelen. Met de ingang van de AVG-wet, zijn bedrijven verplicht om een cookiebanner op de website te hebben staan. Door middel van deze cookiebanner hebben bezoekers van een website de mogelijkheid om toestemming te geven voor bepaalde cookies, waaronder noodzakelijke cookies en optionele cookies. Google Consent Mode zorgt ervoor dat dus alleen de cookies worden geactiveerd waar de bezoeker toestemming voor heeft gegeven. Zelfs wanneer een bezoeker geen toestemming geeft voor bepaalde cookies, kun je nog steeds waardevolle inzichten verkrijgen over het gedrag op je website. Dit gaat via anonieme datastromen. Denk bijvoorbeeld aan basisgegevens zoals pageviews en conversies die zonder persoonlijke informatie verzameld worden. 

Het belangrijkste voordeel is dat Consent Mode de balans bewaart tussen privacy en dataverzameling, zodat je blijft voldoen aan de regelgeving zonder dat je marketinginspanningen worden belemmerd.

Waarom is Consent Mode belangrijk voor jouw marketing?

Online marketing draait voornamelijk om het verzamelen van data om campagnes te optimaliseren en de doelgroep effectief te bereiken. Maar met ingang van alle privacywetten en bescherming van gebruikersgegevens, is het voor marketeers lastiger geworden om data te verzamelen. Hier komt Consent Mode om de hoek kijken. Het biedt bedrijven een manier om toch belangrijke inzichten te krijgen zonder dat ze inbreuk maken op de privacy van bezoekers van een website. 

Consent Mode voor ondernemers
Voor ondernemers betekent dit dat je je marketingstrategieën kunt blijven optimaliseren zonder het risico te lopen op boetes door niet-naleving van de GDPR. Je kan nog steeds voldoende data inzien, waarmee je je bedrijf kan laten groeien en tegelijkertijd de privacy van je websitebezoekers waarborgt. 

Consent Mode voor marketing managers
Voor marketingmanagers biedt Consent Mode een manier om datagedreven campagnes te blijven voeren, zelfs in een omgeving met strengere privacywetten. Door middel van Consent Mode kun je nog steeds het effect van je campagnes meten. Daarbij kun je ook je marketingkeuzes baseren op betrouwbare data en inzichten, zonder dat je afhankelijk bent van de goedkeuring van een bezoeker.

De rol van GDPR

General Data Protection Regulation (GDPR) is een van de strengste privacywetten ter wereld en is bedoeld om de persoonlijke gegevens van mensen te beschermen. Als ondernemer moet je dus expliciet toestemming vragen om gegevens te gebruiken voor jouw marketing. Met Consent Mode blijf je binnen de kaders van GDPR werken. Dit betekent dat deze nieuwe wet dus niet ten koste gaat van jouw marketinginspanningen en je nog steeds belangrijke informatie verkrijgt die je kunt gebruiken voor het optimaliseren van je campagnes. 

Server Side Tagging: een volgende stap naar meer controle

Naast Consent Mode biedt Google ook een andere krachtige tool, namelijk Server Side Tagging (SST). Waar Consent Mode helpt om de juiste balans te vinden tussen privacy en dataverzameling, biedt Server Side Tagging bedrijven nog meer controle over welke gegevens worden verzameld en hoe ze worden verwerkt. In plaats van gegevens direct via de browser van de gebruiker te verzamelen, verplaatst Server Side Tagging dit proces naar een server die jij zelf beheert. Hierdoor kun je zorgen voor veiligere, snellere en betrouwbaardere dataverwerking.

Server Side Tagging en Consent Mode vullen elkaar dus perfect aan, waardoor je kunt blijven profiteren van betrouwbare data terwijl je blijft voldoen aan de privacywetgeving. Dankzij Server Side Tagging ga je namelijk jouw marketinginspanningen versterken.

Consent Mode inzetten voor jouw bedrijf

Wil je meer weten over hoe je Consent Mode kunt inzetten voor jouw bedrijf of hoe je Server Side Tagging kunt implementeren? Neem vandaag nog contact met ons op voor een kop koffie en ontdek hoe we jouw bedrijf kunnen helpen om de voordelen van Consent Mode optimaal te benutten!