SEO (Search Engine Optimization) is al jaren een belangrijk onderdeel van online marketing strategieën. Traditioneel richt SEO zich op het optimaliseren van websites om beter te ranken in zoekmachines zoals Google. Tegenwoordig gebruiken steeds meer social media gebruikers de apps als een bron van informatie. Daarom wordt het toepassen van SEO op social media steeds belangrijker. In deze blog vertellen we je waarom je SEO op social media niet langer mag negeren.
Het gebruikersgedrag veranderd
Steeds meer mensen gebruiken social media zoals Instagram, Facebook en TikTok als zoekmachines. Of het nu gaat om productrecensies, recepten of tips voor lifestyle en vakanties, gebruikers zoeken steeds vaker naar informatie op deze kanalen. Door SEO-principes toe te passen in je social media content, zorg je ervoor dat jouw berichten en profielen beter zichtbaar zijn in de zoekresultaten. Veel gebruikers zoeken direct naar merken of producten op social media. Door je profielen te optimaliseren met de juiste zoekwoorden en hashtags, vergroot je de kans dat potentiële klanten jou vinden.
TikTok
Uit onderzoek is gebleken dat het merendeel van de gebruikers van TikTok de app als zoekmachine gebruikt. Daarbij vindt er een verschuiving plaats, we zoeken niet alleen meer naar dansjes en memes, maar meer naar informatieve content waar we iets van kunnen leren. Zo zijn recepten, hotelaanbevelingen, kledingadviezen en het geven van tips in allerlei verschillende onderwerpen heel populair.
Om je profiel op Instagram beter zichtbaar te maken, helpt het om je profiel te optimaliseren met de juiste zoekwoorden en hashtags. Daarnaast helpt het om de foto’s die je deelt op Instagram een alt-tekst mee te geven zodat het platform de afbeelding kan lezen. Dit kan bij de instellingen van je bericht. Ook helpt het als je een volledig ingevuld en geoptimaliseerd profiel hebt met relevante zoekwoorden in je bio, beschrijvingen en titels. Tot slot is het natuurlijk belangrijk dat je de zoekwoorden en hashtags ook gebruikt in je berichten, dit vergroot de kans dat potentiële klanten jou vinden.
YouTube
Met YouTube SEO zorg je ervoor dat je video’s beter worden gevonden binnen de app. Je kan de vindbaarheid op een aantal manier beïnvloeden. Ze helpt het natuurlijk als je de juiste zoekwoorden gebruikt die passen bij het behoeften van je doelgroep. Je komt dan bijvoorbeeld sneller bij de suggesties in de zoekbalk te staan. Deze zoekwoorden kan je toepassen in je video-beschrijving, de titel van je video en in de thumbnail.
Meer verkeer genereren
Elke link die je op social media deelt en die terugleidt naar je website of andere bronnen, biedt een kans om meer verkeer te genereren. Goed scorende social media posts in zoekresultaten vergroten de kans dat gebruikers doorklikken naar je website. Het helpt ook om blogposts, artikelen en andere websitecontent te promoten op je social media. Zo kan je de content sneller laten indexeren door zoekmachines.
Blijf voorop lopen
Was jij je al bewust van de kracht van SEO op social media? Door hier wél op in te spelen, kun je een concurrentievoordeel behalen. Een goed geoptimaliseerde social media strategie zorgt ervoor dat jouw merk beter zichtbaar is dan die van je concurrenten. Social media biedt veel data en inzichten. Door deze data te analyseren en toe te passen in je SEO-strategie, kun je trends en veranderingen in gebruikersgedrag beter voorspellen en hierop inspelen.
Het toepassen van SEO op social media is tegenwoordig onmisbaar om te blijven groeien en te voldoen aan de behoefte van je doelgroep. Door je social media content en profielen te optimaliseren, verbeter je niet alleen je vindbaarheid en zichtbaarheid, maar zorg je ook voor meer verkeer naar je website en een hogere betrokkenheid bij je doelgroep. Heb je naar aanleiding van deze blog vragen of heb je hulp nodig met het integreren van SEO in je social media strategie? Neem dan contact met ons op!